סגור
Dun's 100

בין אוניברסליות ללוקאליות: האתגר בתכנון בניין משרדים בינלאומי באפריקה

כיצד משרד אדריכלים ישראלי שילב חדשנות גלובלית עם רגישות תרבותית בתכנון מטה חברת הגז הלאומית של גאנה? 

כל אמן שואף להגיע לאמת אוניברסלית המצליחה לייצג עבור רוב האנשים את היפה. באמנות שימושית, החתירה לאמת מעבר להיותה חלק מקומפוזיציה, היא חלק ממורכבות של חומרי בנייה חדשניים ומתקדמים ופרמטרים רבים נוספים המשפיעים על נראות המבנה ואופי החלל. היא הולכת יד ביד עם פונקציונליות ותפקוד של המבנה בהתאם לשימוש המיועד לו.
כאשר אדריכל שאינו מקומי מתבקש לתכנן מבנה המאופיין במובהק מהתרבות המקומית ומהלוקליות הגיאוגרפית במובן הרחב ביותר, מצופה כי יחקור ויעמיק את הידע וההבנה שלו ביחס לתרבות המקומית. ייתכן מאוד שבאמצעות מחקר וחתירה לאמת הוא יוכל להביא לידי ביטוי מבנה שיהיה נאמן, לפחות באופן חלקי, לתרבות המקומית. כמובן שבמקרים של תרבויות מסוימות, התכנון האדריכלי אינו חלק מהרפרטואר התרבותי שלהן, אלא מדובר בתרבות שבה הבנייה היא ורנקולרית, כשהתכנון נעשה ללא מתכננים מקצועיים. עצם הרעיון של תכנון על ידי אדריכל מהווה סתירה, ולכן החתירה אחר תכנון המייצג אמת ולוקאליות, תטמון בתוכה מראש אמיתות נוספות מעולמות תרבותיים אחרים. זו תהיה ההגדרה המוכחת של הצלחה בתכנון לוקאלי בתרבויות כגון אלו.
כאשר הוזמנו לתכנן את בניין המשרדים של חברת GNPC , חברת הגז הלאומית של גאנה, הבנו את המורכבות של תכנון במדינה רחוקה השונה מאיתנו באופן תרבותי מובהק. ניסינו להבין למה מצפה הלקוח מאדריכל מהעולם כשהוא מחליט להביאו לתכנן עבורו במדינתו. למיטב הבנתנו, הסיבה המרכזית הייתה רצון של הלקוח להתבסס כחברה בינלאומית העומדת בחזית עם חברות אחרות העוסקות בתחומה בעולם. כשהחדשנות המערבית והאסתטיקה של מתחמי תעסוקה בעולם היו חלק מהציפייה של הלקוח.
בניין המשרדים של GNPC תוכנן לשקף את החדשנות הטכנולוגית של החברה ולאפשר מקום להמשך יצירה ופיתוח. זהו חלל שיוכל להכיל את סביבת העבודה המודרנית לטובת עובדי החברה ולקוחותיה, כשהבניין משמש חלון ראווה לחברה ולערכיה.
חלק מהמבנה מחופה בלוחות אלומיניום בצבעי החברה. חשוב מכך, הצבע הצהוב מייצג את משאבי הטבע של יבשת אפריקה, כפי שהוא מופיע בדגל גאנה. מערכת החיפוי מתאפיינת בבידוד חיצוני המשפר את האקלים בתוך המבנה ומאפשר חיסכון באנרגיה. השטחים בהם יש שימושים ציבוריים וחללי עבודה פתוחים משותפים מכוסים בקירות מסך מבודדים ומוצלים באמצעות תריסים למניעת קרינה ישירה, תוך שמירה על השקיפות התואמת את ערכי החברה. אור טבעי חודר במהלך היום לכל חלקי המבנה דרך האטריום המתנשא לכל גובה המבנה. בשעות החשיכה, האור הפנימי של הבניין מופץ דרך קירות המסך של האטריום לרחוב. המבנה עומד בכל הסטנדרטים הגבוהים הנהוגים ובתקנות LEED ומצויד בכל המערכות המתקדמות בתחום הבטיחות, מיזוג האוויר, החשמל ושאר המקצועות.
2 צפייה בגלריה
בניין המשרדים של GNPC
בניין המשרדים של GNPC
בניין המשרדים של GNPC כפי שנשקף מרחבת הכניסה
(צילום: תמי בר שי)
גישה זו נכונה גם למבני משרדים של חברות גלובליות אחרות, המנסות להביא איתן את התרבות אותה הן מייצגות הן בעיצוב והן בתכנון. מטרתן ליצור חללי עבודה המביאים ערכים אוניברסליים לפי ראייתן, אשר נחקרו ונבדקו, ומטרתם לשפר את חוויית העובד ולייעל את העבודה במשרד מבחינת תפוקה או איכות, בדרך כלל תוך דאגה לפרט ולתנאיו.
כמשרד המודע לערכים הסביבתיים והמקומיים ומכבד את הלוקליות מבלי להימנע מפיתוח וחדשנות, ניגשנו לחיפוש אחר האמת האותנטית. שילבנו חקירה של ההקשר המיידי - אקלים, סביבה, אוכלוסייה, מצב כלכלי, יכולות ומגבלות טכנולוגיות - והוספנו רובד נוסף שהתמקד בתמונה הרחבה יותר מבחינה תרבותית בהקשר של יבשת אפריקה וגאנה בפרט.
2 צפייה בגלריה
ערן לשם וערן שקד, בעלי משרד CityBee אדריכלים
ערן לשם וערן שקד, בעלי משרד CityBee אדריכלים
ערן לשם וערן שקד, בעלי משרד CityBee אדריכלים
(צילום: תמי בר שי)
אדריכלות היא אמנות שימושית הלוקחת בחשבון את הפונקציונליות של המבנה יחד עם הפרוגרמה המפורטת של הלקוח. כל אלו הנחו אותנו להתמודד עם האתגר של תכנון מחוץ לגבולות ישראל, תוך מודעות ורגישות ללוקאליות.
אדר' ערן שקד ואדר' ערן לשם, בעלי משרד CityBee אדריכלים
d&b – לדעת להחליט