בדרך להופעה עוצרים באולפן
לא רק המעריצים, גם מוזיקאים מתרגשים מהגעתם של ג'סטין טימברלייק וניל יאנג לארץ. אביב גפן, הבילויים ומשינה מוכיחים שעוד יכול לצאת מזה דואט
הרשתות החברתיות הפכו את חייו של המוזיקאי המתחיל לקלים יחסית: עם קצת תושייה וחיבור מהיר לאינטרנט אפשר להגיע עם המוזיקה לקצה השני של העולם, ולהתחבר למוזיקאים בעלי שם עולמי. המוזיקאים הישראלים שהצליחו בזה עד כה הדגימו היטב את המושג "ניצול הזדמנויות" - הם פשוט מנסים "לתפוס" את האמן כשהוא נמצא בארץ.
ההרכב בלאקפילד, שנמצא בימים אלה בסיבוב הופעות לרגל יציאת אלבומו הרביעי, "IV", הוא דוגמה מושלמת לכך. ההרכב של אביב גפן וסטיבן ווילסון, שנוסד ב־2003, פתח לגפן גישה לקריירה בינלאומית.
דחיפה לקריירה
שיתוף הפעולה נולד כשגפן פנה לווילסון במטרה להביא את להקתו "פורקיופיין טרי" להופעה בישראל. הלהקה הגיעה ב־2001 לשלוש הופעות בתל אביב ובחיפה, ואז הביא גפן לווילסון דמו לשיר "Open Mind". השאר היסטוריה: ווילסון חזר חודשיים לאחר מכן לישראל בכדי להקליט שירים נוספים, שתוכננו להיות מיני־אלבום. בסופו של דבר הוקלט אלבום שלם שהתקבל באהבה בארץ ובאירופה, אבל נדמה שגם האופטימים מבין המעריצים לא האמינו שההרכב ימשיך בפעילותו עשור לאחר מכן. קשה להפחית בחשיבות החיבור הזה עבור גפן: היוצר המוכשר ניסה את מזלו לאורך שנים בנכר, אבל רק אחרי שווילסון פתח לו את הדלת הצליח גפן לצבור קהל באירופה, ולחמם הופעות של להקות גדולות כמו U2 ופלאסיבו.
ולא רק גפן. גם ענבל פרלמוטר מלהקת המכשפות פנתה לניק קייב כשזה הופיע בארץ באמצע שנות התשעים. יחד הם הקליטו קאבר לשיר "Shivers" (במקור של The Boys Next Door), והתוצאה היפהפייה תועדה באלבום "המכשפות מתכסות", שיצא ב־1996. קצת לפני המכשפות ניצלה להקת משינה את ביקורה של מרלה גלן בנמל חיפה להקלטות עבור השיר "עכשיו את בוכה", בדומה ללהקת הבילויים, שאירחו את הזמרת יוקה יממוטו כששהתה בארץ בשיר הפארודי "הזקן של צ'ין קו צ'ן".
טרמפיסטים בגלקסיה
בראיון מ־2003 כינה את עצמו חיים לרוז, מהמפיקים המצליחים בארץ, "טרמפיסט של מועדון הדינמו דבש". באלבום "All Stars" שהקליט התארחו (לצד מוזיקאים מקומיים כמו קרני פוסטל, ג'וני שועלי וקותימן) אמני רגאיי רבים, שקפצו לאולפן לפני או אחרי ההופעה שלהם במועדון הקטן שבדרום תל אביב. הראפר הבריטי TY הספיק להתארח גם אצל חיים לרוז, וגם בסינגל ההיפ הופ העברי־ערבי־אנגלי "'סתכל לתוך עיניי" של חלוצי החלל ותאמר נאפר.
מאז הרכבת לא עוצרת, ומאחורי כמעט כל מסיבת רגאיי בארץ יושב מפיק עם הקלטה משותפת. ברגאיי קיימת נטייה להקליט מחדש גרסאות חדשות של שירים מוכרים בשינוי חלק קטן מהטקסט, הנקראות דאב פלייט. המנהג נפוץ גם בישראל, ואמני רגאיי גדולים שבאו לארץ הקליטו גרסאות מיוחדות שחלקן הופצו ברחבי העולם - ובהם רנקינג ג'ו עם זבולון סאונדסיסטם או אקו מיינוט עם כלבתא ומיקסמונסטר.
הדאב גם קירב בין מפיקים בעלי שם ליוצרות מקומיות, שיצרו מטעמים עם ניחוח אפריקאי־אירופי־ים־תיכוני. המפיקה רונה גפן פגשה את מפיק־העל מאד פרופסור (שעבד בין השאר עם מאסיב אטאק ולי פרי) כשהגיע להופיע בתל אביב. הפרופסור התלהב מהאלבום של גפן והקשר המקצועי נרקם: הוא תרם מכישרונו בסינגל שהוציאה בשנה שעברה, והיא התלוותה אליו לכמה סיבובי הופעות באירופה. מיס רד, חיפאית ששרה בסגנון ג'מייקני תקיף, תפסה את המיקרופון במסיבה מאולתרת שבה השתתף המפיק האנגלי דה באג. דה באג כל כך התלהב, שלמחרת מיהר להקליט אותה לפני שטס בחזרה לאנגליה, וההקלטה הפכה לסינגל משותף ולסיבובי הופעות משותפים באירופה.
להקת הפאנק התפוחים זכתה גם היא ליום משותף באולפן עם הטרומבוניסט פרד ווסלי, שהגיע להופעה בהרצליה ב־2009. ווסלי ידוע בעיקר כחבר בלהקתו של ג'יימס בראון, והחיבור בינו לבין התפוחים הוליד ארבעה קטעים שהיוו חצי מאלבומם "Kings".
גם בג'אז, בהיפ־הופ ובשלל ז'אנרים אחרים אפשר למצוא שיתופי פעולה בינלאומיים שקרו כמעט במקרה, בדרך כלל כשהיוצרים הבינלאומיים ביקרו בארץ. אז אם ניל יאנג או ג'סטין טימברלייק מגיעים לכאן, אולי כדאי לבדוק אם אחד מהם מעוניין בדואט.