משוגעים תרדו מהשטיח
ההצגה הטובה ביותר בשבוע האופנה מתרחשת תמיד מחוץ לתצוגות - אבל באחרונה היא הפכה לקרקס אקסטרווגנטי ומנותק שאיבד את הקשר עם אופנה אמיתית
השמש החורפית שטפה באור את רחובות פריז, שעדיין ריקים. העיר התעוררה לאטה, נינוחה בבוקר יום שלישי של תחילת מרץ. אבל בגרנד פאלה, על גדת הסיין, ההמולה היתה בשיאה בעת שהקהל התאסף בציפייה לתצוגת האופנה לסתיו־חורף 2014 של שאנל, שנערכה במסגרת שבוע האופנה. המדרגות המובילות לארמון הגדול היו עמוסות צלמים ומעריצים אוחזי סמארטפונים, שחיכו לאורחים אוחזי ההזמנה. קרולין איסה, עורכת מגזין "טאנק" ומופת של טעם טוב, נכנסה מחויכת במעיל שחור־לבן משובץ וארוך, אבל האלגנטיות המאופקת שלה לא עניינה כמעט את הצלמים: הם חיפשו אובייקט בולט יותר, קיצוני יותר, מחופש יותר.
גברים בגרביונים, שמלות ונעלי עקב, נשים בחצאיות טוטו פומפוזיות המחזיקות בידיהן כלבים זעירים בלבוש תואם ולראשן כתרים גדולים ממגזרת נייר או כובעים שונים ומשונים ושרשראות ענק - שבוע האופנה שבר שיאים של סגנון שאי אפשר להגדירו כטעם טוב. אם עד לפני כמה שנים התצוגה המעניינת היתה ברחובות ובכניסה לתצוגות, לעתים אף יותר מן מהמתרחש על המסלול, הרי שכיום הרחוב אקסצנטרי יותר, פורימי ממש. השטיח האדום רק עודד את ההקצנה הזאת, עד לגבול הגיחוך. דומה שאם אינך סלבריטאי או שאין לך נוצה על הגב או אסלה על הראש, איש אינו מגלה בך עניין.
בחזרה לגרנד פאלה. שעת תחילת התצוגה קרבה. עשרות צלמים, מקצועיים יותר ופחות, כבר מתגודדים בחוץ. על פניהם חולפת אשה אנונימית שמהדסת על עקביה בקלילות בחצאית של המעצב הצרפתי המוערך אזדין אליה, ז'קט עור של ריק אוונס ותיק שאנל יפהפה, כל כולה אומרת שיק צרפתי נטול מאמץ. הצלמים, לעומת זאת, עסוקים בצעירה בחצאית מיני קצרצרה, ז'קט תואם, כובע מלחים ומגפיים גבוהים מאוד. אחר כך הם ממשיכים הלאה, דולקים בעקבות גבר אסייתי בשמלה וגרבונים שנעלם בתוך הקהל. ביל קנינגהם, צלם אופנה ותיק שנהפך לאייקון בזכות עצמו, שקוע במלאכתו, לבוש בז'קט העבודה הכחול המוכר שלו ומצלם מכל זווית אפשרית אשה גדולת מידות שלובשת שמלת אוהל אקסטרווגנטית בהירה.
ואז נשמע רחש בקהל, שהתגבר עד מהרה לצעקות התרגשות רמות. אל המקום הגיחה אנה דלו רוסו, מלווה בפמליית העוזרות שלה. בתפקידה הרשמי דלו רוסו היא עורכת בכירה במהדורה היפנית של "ווג"; בפועל היא הכוכבת הבלתי מעורערת של הרחוב, מי ששכללה את ההצגה שלפני התצוגה והפכה אותה לקרקס הכי טוב בעיר. בדרך היא הפכה לסלבריטאית בעלת קו מוצרים הנושאים את שמה ושיתוף פעולה עם H&M.
דלו רוסו היא שוחרת המראה השלם, כלומר לובשת בדיוק את מה שנראה על מסלולי התצוגות, אחד לאחד, בתוספת אביזרים שהופכים את התוצאה לא פעם למגוחכת להפליא. הבוקר היא בחרה בשאנל, כמובן: שמלת טוויד בגוני ורוד ולבן עמוסה שרשראות, טבעות וצמיד עם פניני ענק וכובע לבן מעוגל ומשעשע לראשה. היא פנתה אל עבר שביל הגישה המוביל לתצוגה, שנראה כמו מסלול, וצעדה לאורכו כמה פעמים, לשמחת הצלמים.
כמי שמקפידה להחליף תלבושת לפני כל תצוגה דלו רוסו לא אכזבה מאוחר יותר באותו היום, כשהגיעה לתצוגה של ולנטינו בגני טולרי כשהיא עטויה מכף רגל ועד ראש במראה הקיץ הקרוב של המותג האיטלקי.
כאשר נכנסים לתוך מתחם התצוגה עצמו האקסצנטריות מתמתנת. באוהל הגדול שבו התקיימה התצוגה של ולנטינו, למשל, יכולתי להבחין ביותר ויותר מוזמנים לבושים בטעם טוב. ג'ובאנה באטאליה, הסטייליסטית ממגזין W, נראתה מרהיבה במעיל ולנטינו של החורף הבא; אנה וינטור, לבושה בסגנון קלאסי, שוחחה עם ולנטינו עצמו, שנראה שזוף יתר על המידה, כהרגלו.
והיתה גם קוסטנזה פסקולאטו, אשת עסקים איטלקייה־ברזילאית שעוסקת באופנה ובעלת טור ב"ווג" הברזילאי: היא בת 75 ובשנה האחרונה החלה לכתוב בלוג. גם הפעם היא לכדה את עיניי בקרב ההמון בתסרוקת המנופחת שלה, במשקפי השמש הגדולים ובשרשרת הבולטת שלצווארה. המראה שלה כולל שילוב נדיר של פריטים קלאסיים ומותגים אופנתיים (למשל, נעלי הניטים של ולנטינו וז'קט מיוחד של מיו מיו שראיתיה לובשת בעבר). תמיד היא מסוגננת להפליא ואף פעם לא מנסה להיראות צעירה מגילה. ביקשתי לצלם אותה והיא הגיבה בחיוך מלא פליאה: "אותי? את בטוחה?". כשהשבתי בחיוב היא קמה בחינניות ונעמדה אל מול המצלמה. וזה, זה היה רגע מעורר השראה.