אמנות דיגיטלית: עבודות חדשות ופורצות דרך
תערוכה שבה קירות הגלריה מפרידים בין בני אדם לרובוטים, פסנתר שמנגן ציוצי טוויטר ומיצג וידיאו ארט משיתוף קבצים פיראטי. כלכליסט מציג פרויקטים אמנותיים שעושים שימוש יצירתי בטכנולוגיה
אמנות דיגיטלית היא לא עניין חדש, וכבר מאמצע המאה ה־20 אפשר היה למצוא עבודות אמנות שנוצרו באמצעות מחשבים או התכתבו עם רעיונות טכנולוגיים. אך בשנים האחרונות נראה שהאמנות הדיגיטלית הופכת לחזית של שבירת גבולות ומוסכמות. הסיבות לכך הן הנגישות הגדלה של כלים טכנולוגיים שיכולים לשמש בסיס ליצירה, והמקום המתעצם שהטכנולוגיה והרשת תופסות במרחב התרבותי. התוצאה היא מספר גדול של עבודות שעושות שימוש בטכנולוגיה כדי להציג אמירה על המפגש בין עולם האמנות, החדשנות הטכנולוגית וחיי היומיום. "כלכליסט" מביא דוגמאות עדכניות ומעניינות.
תערוכת רובוטים באוסטרליה. בתערוכה "Accomplice" של רוב בונדרס ופטרה גמיינבק שהוצגה בגלריית Artspace בסידני נראה במבט ראשון כי קירות הגלריה פשוט נקרעו. אבל כשהתקרבו המבקרים לקרעים, הם גילו שמאחוריהם שוכנת מושבת רובוטים. הרובוטים צוידו במצלמות ומיקרופונים, ותוכנתו כך שיוכלו לזוז ולהידחק אל קירות הגלריה מצדם החיצוני וליצור בהם את הקרעים. הקרעים שיוצרים הרובוטים מסמלים את התפתחותם הטכנולוגית ואת האפשרות שלהם לתפקד כאוטונומיים, ויוצרים לפי הגלריה "אלגוריה לעולם בעל סביבה טכנולוגית מורכבת". artspace.org.au
משיתוף קבצים לווידיאו ארט. את The Pirate Cinema יצרו האמן הצרפתי ניקולאס מגרה והמתכנת ברנדן האוול. הם מקרינים תוכני וידיאו אקראיים מרשת שיתוף הקבצים ביטורנט על קירות הגלריה, לצד פרטי המחשב ששלח והמחשב שקיבל את הקובץ.
התכנים נלקחים מרשימת 100 הטורנטים הפופולריים ביותר באתר Pirate Bay, וכל אחד מהם מוצג לזמן קצר - במקרים רבים מדובר בווידיאו פגום מאחר שהקובץ שנדגם טרם הועבר בשלמותו. מטרת המיצב היא, לדברי היוצרים, להמחיש את הפעילות הנסתרת והגיאוגרפיה של רשתות שיתוף הקבצים, לגלות כיצד אפשר להפוך אותן לחוויה אסתטית, ולהציג אמירה על האנכרוניזם של הדיון המשפטי בנושא זכויות יוצרים בעידן שיתוף הקבצים. thepiratecinema.com
פסל דיגיטלי של "האדם החושב". בפסטיבל סונאר למוזיקה מתקדמת ואמנות ניו־מדיה שהתקיים ביוני בברצלונה הוצגה יצירה בשם "Matter" של האמן הדיגיטלי האיטלקי Quayola. היצירה היא פסל דיגיטלי שמעניק פרשנות מחודשת לאחד הפסלים האיקוניים בתולדות האמנות - "האדם החושב" של אוגוסט רודן. היצירה, שהיא בעצם הקרנה דיגיטלית של שלוש דקות, מציגה את הפסל בתלת־ממד מזוויות שונות כאשר היא מפרקת ומרכיבה בו חלקים, מה שיוצר תחושה כי הוא עשוי נייר דקיק ולא ברונזה כבדה. כאשר היא מוקרנת על מסכי ענק, היא מאפשרת לצופים להתמקד בכל פרט, וכמו להיבלע אל תוך זרועותיה של הדמות השקועה במחשבות. quayola.com
אנימציית אייפד בזמן אמת. הפרויקט "Inkscapes" לוקח את האפשרויות האמנותיות של הטאבלט אל הקצה, כאשר הוא מאפשר לשלושה אמנים העובדים במקביל להפוך את הרישומים שעל מסך האייפד לאנימציה שמוקרנת בזמן אמת על מסך ענק (ברוחב 36 מטר ובגובה 3.5 מטר). התוצאה שמתקבלת מייצגת דיאלוג בין האמנים לבין עצמם ובינם לבין המערכת. bit.ly/12lzO2P
פסנתר שמנגן ציוצים מטוויטר. בין הפסנתרים הרבים שהוצגו בחודש שעבר בפרויקט האמנות השנתי "Sing for Hope Pianos" בניו יורק הוצג גם הפסנתר "סטנלי", פסנתר אינטראקטיבי שיכול לנגן באופן ישיר שירים שנשלחים אליו באמצעות ציוצים בטוויטר. מאחורי הפעלתו של סטנלי עומדת חברת התוכן הדיגיטלי Digital Kitchen. הציוצים שבהם מופיעים שמות השירים נשלחים אל מערכת ניהול תוכן, עוברים קידוד ומנוגנים באמצעות מערכת חומרה שמפעילה לחץ על מנגנון הפסנתר. התוצאה היא שקלידי הפסנתר נלחצים "עצמאית", ללא אדם שלוחץ עליהם, והשירים כמו מתנגנים בעצמם. stanleypiano.com
איורים על פי גוגל סטריט ויו. המאיירת אלינור דאוטי ביצעה פרויקט מעניין בשם "Globehopper" שמשלב את העולם הדיגיטלי עם מדיום מסורתי: היא השתמשה בגוגל סטריט ויו כדי למצוא בתים ברחבי ארצות הברית שחולקים את אותו שם ומספר רחוב כמו הבית שבו היא גרה בעיר ריצ'מונד בווירג'יניה. דאוטי לקחה תשעה מהבתים שעוררו בה עניין והשתמשה בשירות כדי לצפות בהם מזוויות שונות וליצור איורים מוצלחים מאוד שלהם, שאותם היא משכפלת ומוכרת — בלי לראות בפועל אף אחד מהבתים. עכשיו היא מריצה פרויקט קיקסטארטר כדי להגיע פיזית למקומות נוספים שאותם היא רוצה לאייר. kck.st/1bqI7jD