הציפורים זועמות על אנדרואיד: על מנגנון התשלום של מפתחת Angry Birds
Rovio בקושי רואה כסף מגרסת האנדרואיד של המשחק הפופולרי, שזכתה ליותר מ-5 מיליון הורדות. אז היא המציאה מנגנון תשלום משלה
גרסת האנדרואיד של משחק הסלולר המצליח Angry Birds, שזכתה ליותר מ־5 מיליון הורדות מאז שהושקה באוקטובר, זהה לחלוטין לגרסאות לאייפון, סימביאן, N900 או פאלם. עם זאת, יש לה הבדל אחד קטן: היא חינמית לחלוטין ונתמכת בפרסומות. מדוע? למיקאל הד, מנכ"ל רוביו, היתה תשובה לכך בשיחה שקיים לפני כמה שבועות עם "כלכליסט": "כשרצינו להפיץ גרסה בתשלום, הבנו שלהרבה אנשים אין גישה אליה דרך המרקט".
לדברי הד, הבעיה לא טמונה רק בכך שמתוך 48 מדינות שבהן יש גישה לחנות המקוונת, ב־12 אין תמיכה ביישומים בתשלום. "גם במדינות שבהן אפליקציות בתשלום נתמכות, כמו בארה"ב, מפעילות סלולריות מסוימות חוסמות את הגישה אליהן. רק כשהמשחק חינמי אנחנו יכולים להציע אותו לכולם ולעקוף את כל המגבלות", אמר. מנכ"ל רוביו אף הוסיף כי גרסת האנדרואיד של אנגרי בירדז מכניסה לה כמיליון דולר בחודש. מדובר בסכום קטן למדי עבור החברה, שהיתה מעדיפה, ממש כמו רוב המפתחים, לקבל תשלום ישירות מהמשתמשים - ולא להסתמך על מודל של הכנסה מפרסומות.
עקב כך הכריזה החברה בסוף השבוע שעבר על ה־Bad Piggy Bank, מנגנון תשלומים ייחודי שפיתחה לאנדרואיד. המנגנון מאפשר, בלחיצת כפתור, לבצע InApp Purchasing (רכישה פנימית) מתוך האפליקציה. כך יכולים המשתמשים, למשל, להסיר את הפרסומות שמופיעות במשחק, או לפתוח דמות חדשה שתופיע בו.
מסר בנוגע למצב היישומים במרקט
הדבר המעניין ביוזמה הוא שהתשלום מועבר למפעילה הסלולרית, בלי לערב את גוגל בכלל. השיטה החדשה תיכנס לתוקף בינואר, כאשר רוביו כבר עובדת על בניית מעגל של מפעילות שיצטרפו ליוזמה. בנוסף, צפוי ה־Piggy Bank להיות זמין למפתחי אפליקציות נוספים שירצו להרוויח מהאנדרואיד מרקט.
כשחברה חשובה כמו רוביו יוצרת מנגנון תשלומים עקיף, היא בעצם משדרת מסר בעייתי בכל הקשור למצב היישומים במרקט. מודל של פרסומות מכניס הרבה פחות ממודל של מכירה ומהווה אופציה רלבנטית ליישומים פשוטים או אתרי חדשות. במצב הנוכחי, מפתחים של משחקים ואפליקציות מורכבות, כאלה שהעבודה עליהם דורשת זמן וכסף, פשוט מעדיפים להישאר עם האייפון.