סרטון מלחמה: קרב הווידיאו בין יוטיוב לפייסבוק מתחמם
פייסבוק, שכבר הביסה את הרשת החברתית מבית גוגל, רוצה לנצח את יריבתה הגדולה גם בזירה קשה בהרבה: הווידיאו ברשת. לדבריה הצלחתה בתחום כבר מתקרבת לזו של יוטיוב, אך יוצרים טוענים שהיא מתעלמת מזכויותיהם, מנפחת נתוני צפייה ומאיימת על פרנסתם
- חדש מפייסבוק: סלבריטאים בשידור חי
- סמסונג מאלתרת, טוויטר מנפחת: כמה הערות על דו"חות ענקיות הטכנולוגיה
- פייסבוק תאפשר לכם להגיד לחברות מה דעתכם על הפרסומות שלהן
פייסבוק, יריבתה הגדולה של גוגל, מכוונת כעת את החצים לאתר המצליח, ומנסה לקחת את כתר אתר שיתוף הווידיאו הגדול בעולם. יוצרים מובילים ביוטיוב, שמתפרנסים מהאתר בצורה נאה, מתחילים להשמיע קול זעקה ולהזהיר שפייסבוק מנסה לחסל אותם. האם הם וגוגל יחזיקו מעמד?
הדרך של צוקרברג לגוון הכנסות
פייסבוק מעודדת בימים אלה מהניצחון הגדול על גוגל בזירת הרשתות החברתיות. בארבע השנים שחלפו מאז הושקה המתחרה גוגל פלוס, מספר המשתמשים הפעילים בפייסבוק הכפיל את עצמו לכמעט 1.5 מיליארד איש. גוגל פלוס, לעומת זאת, היא שממה עזובה שסופגת לא מעט לעג ברשת. מעודד מהניצחון המכריע, מארק צוקרברג משקיע יותר ויותר בזירת הקרב הבאה, ונראה שפייסבוק דואגת לחשיפה הולכת וגוברת לסרטונים המועלים אליה. לפי נתונים שנמסרו ל"כלכליסט" מהרשת החברתית, מספר הצפיות היומיות בסרטונים כבר עבר את ה־4 מיליארד (יוטיוב, לפי "פורבס", עומדת כיום על 7 מיליארד), לעומת מיליארד לפני כשנה. ־75 מהן מגיעות ממכשירי מובייל.
בישראל יותר ממחצית ממשתמשי הרשת החברתית צופים לפחות בסרטון אחד ביום. היקף הסרטונים שמעלים עמודים שונים בפייסבוק (של חברות, מותגים וגולשים פרטיים) עלה מתחילת השנה ב־40% לעומת 2014, לדברי הרשת החברתית. חברת המחקר SocialBakers אף מציינת כי מותגים שפעילים בפייסבוק נוטים יותר ויותר להעלות סרטונים ישירות לשם במקום לשלב (Embed) תכנים מיוטיוב בעמודים.
לא לחינם משקיעה פייסבוק מאמצים רבים בקידום הווידיאו בתקופה שבה היא צריכה להציג צמיחה משמעותית ולגוון את מקורות ההכנסה שלה. כיום יוטיוב מהווה מקור הכנסה משמעותי מבחינת גוגל: ב־2014 סיפק האתר הכנסות בסך 4 מיליארד דולר — עלייה של 33.3% לעומת 2013 — הודות לפרסומות המוצגות בו, בעיקר לפני סרטונים. גוגל גם משתפת את מעלי הסרטונים בהכנסות, ויצרה סביבה מערכת משגשגת של יוצרים עצמאיים שמפעילים ערוצי תוכן המושכים מיליוני צפיות, ומאפשרים להם להתפרנס היטב.
בסתיו הקרוב מתכננת פייסבוק לנקוט מהלך דומה: היא אמנם לא מציגה פרסומות לפני סרטונים, מה שמקנה לה יתרון נוסף על יוטיוב בקרב הגולשים, אך היא תחל לשתף את יוצרי התוכן בהכנסות מפרסומות הטקסט המוצגות לצדם. גוגל, בינתיים, עדיין לא נקטה מהלכים נגדיים בולטים.
ואולם, נגד פייסבוק נטען כי חלק ניכר מהצלחתה מבוסס על אפליה לרעה של סרטונים מפלטפורמות אחרות, וקידום יתר של תכנים שהועלו אליה. בדיקה שערכה אוניברסיטת דיוק הדגימה שלא מדובר בטענות בעלמא: צוות של האוניברסיטה פרסם סרטון זהה בהפרש של יום, פעם משולב מיוטיוב ופעם ישירות בפייסבוק. בכל ארבע הפעמים שבוצע ניסוי זה היו התוצאות זהות: הגרסה שהועלתה לפייסבוק זכתה ליותר צפיות, לייקים, שיתופים ותגובות ונחשפו אליה יותר אנשים.
ולא מדובר בהבדלים קטנים. במקרה אחד, הסרטון מיוטיוב צבר 166 צפיות בלבד, 109 לייקים, 42 שיתופים ושתי תגובות, ונחשפו לקיומו קרוב ל־20 אלף איש. כשאותו סרטון הועלה ישירות לפייסבוק הוא צבר 321 אלף צפיות בתוך הפיד ועוד 21 אלף הקלקות, יותר מ־1,900 לייקים, 6,500 שיתופים ו־202 תגובות, וסך הכל נחשפו אליו 931 אלף איש. רק בנתון אחד היה ליוטיוב יתרון: זמן הצפייה הממוצע בסרטון עמד על 3:35 דקות, לעומת 51 שניות בפייסבוק.
"הזכויות לא מוגנות? זה בלתי נסלח"
פייסבוק, כמובן, היא חברה מסחרית ולא שירות פילנתרופי, והגיוני שתעדיף את תכניה. ואולם, גם הדרך שבה החברה מציגה את נתוני ההצלחה שלה בווידיאו זוכה לביקורת. יוטיוב סופרת צפייה בסרטון רק אחרי שהוא מתנגן במשך 30 שניות. פייסבוק, מנגד, עושה זאת אחרי 3 שניות בלבד. וכשבתור ברירת מחדל סרטונים המועלים ישירות לפייסבוק מתנגנים אוטומטית כשמגיעים אליהם בפיד, המשמעות היא שמרבית הצופים כלל לא ראו אותו בפועל.
אחרי 3 שניות, 90% מהמשתמשים שהחלו לצפות בסרטון בפייסבוק עדיין "צופים", אבל שיעור זה צונח במהירות ומגיע ל־20% בלבד בנקודת חצי הדקה. ביוטיוב שיעור הצופים בנקודת חצי הדקה עומד לרוב על יותר מ־80%.
בפוסט זועם שפרסם בשבוע שעבר באתר מדיום האנק גרין, שמפעיל ערוצי יוטיוב פופולריים כמו SciShow ו־Vlogbrothers, הוא מאשים את פייסבוק ב"רמאות, שקרים וגניבה". "פייסבוק מרוקנת מתוכן את הכלי החשוב ביותר של מדידת וידיאו ברשת", הוא כותב, ומסביר מדוע הוא מוטרד מכך. "הצפייה היא הנתון שכולם מדברים עליו, וההגדרה של פייסבוק משבשת את פעילות היוצרים. סוכנויות הפרסום והמותגים מבולבלים מספיק גם בלי שפייסבוק תעכיר את המים".
ואולם, זה לא מה שהכי מכעיס את גרין ויוצרים אחרים. לפי נתונים של חברת המחקר Tubular Labs, מבין אלף הסרטונים הפופולריים ביותר שהועלו לפייסבוק ברבעון הראשון של 2015, שלושה מתוך ארבעה היו העלאות מחדש של סרטונים מוגנים בזכויות יוצרים מיוטיוב — שהגיעו לרשת החברתית ללא אישור יוצריהם. פייסבוק אמנם נענית לבקשות להוריד סרטונים כאלה, אבל לרוב עוברים כמה ימים מרגע הבקשה ועד ההורדה, שבהם הסרטונים הבעייתיים מקבלים חשיפה רבה.
"אני רואה באופן קבוע סרטונים פופולריים שלנו נגנבים בידי גולשים ומפורסמים בפייסבוק", כתב בטוויטר ג'ורג' סטרומפולוס, מנכ"ל מיזם הווידיאו Fullscreen האחראי לערוץ יוטיוב שנהנה מ־3 מיליארד צפיות חודשיות. בערוץ היוטיוב SmarterEveryDay פרסמו סרטון מחאה על התופעה. "הם (פייסבוק) אוכלים את הכבשים שלנו", מחה הסרטון בלשון ציורית.
גם יוטיוב ספגה תלונות דומות בתחילת דרכה, בעיקר מצד חברות תוכן גדולות. אחרי שגוגל רכשה את החברה היא מיהרה לתקן את הבעיה באמצעות מערכת בשם Content ID. מערכת זו מאפשרת לזהות במהירות תוכן גנוב, ונותנת לבעל הזכויות אפשרות להורידו או לגרוף לכיסו את חלקו בהכנסות מפרסומות. "זה בלתי נסלח שפייסבוק, חברה ששווה 260 מיליארד דולר, השיקה את פלטפורמת הווידיאו שלה בלי מערכת שמגנה על בעלי זכויות יוצרים", כתב גרין.
פייסבוק: "בודקים פתרונות ליוצרים"
באופן נדיר יחסית, פייסבוק הגיבה בפירוט לטענות שהעלו היוצרים. מאט פאקס, מנהל מוצר ברשת החברתית, הכחיש שפייסבוק מתעדפת סרטונים שלה על פני סרטונים חיצוניים, וטען שהפערים נובעים רק מהממשק. "סרטונים שמנוגנים אוטומטית מובילים למספר צפיות גבוה יותר ולזמן צפייה ארוך יותר", טען פאקס. "אנשים מעדיפים לצפות בהם מאשר להקליק על קישור ולהמתין".
הוא גם הגן נחרצות על החלטת פייסבוק להגדיר צפייה בסרטון ככזו שמתחילה אחרי 3 שניות. "צפייה באורך כזה מעידה שאתה לא רק גולל בפיד אלא שבכוונתך לראות את הסרטון. עם זאת, אנחנו גם מספקים כלי מעקב שמאפשרים ליוצרי עמודים לדעת את זמני הצפייה המדויקים בסרטונים שלהם".
עוד ציין פאקס שלפייסבוק יש כלים נרחבים להגנה על זכויות יוצרים, דוגמת מערכת זיהוי אוטומטי בשם Audible Magic (שלדברי יוצרים, עובדת פחות טוב מהמערכת המקבילה של גוגל) וכלי דיווח נרחבים. "אנחנו בודקים פתרונות נוספים כדי לסייע לבעלי זכויות. מדובר באתגר טכני משמעותי, אבל יש לנו צוות שמתמודד איתו".
כעת השאלה הגדולה היא איך ייראה מודל שיתוף היוצרים בהכנסות שפייסבוק מתכננת להשיק. כרגע עדיין לא ברור באיזה היקף הוא יפעל ומי ייקח בו חלק. אך ברור שהמטרה היא לגרום ליוצרים לא לראות את פייסבוק כאויב, אלא כפלטפורמת פעילות אפשרית שיכולה להשלים את הערוצים ביוטיוב ואף להתעלות עליהם. לטובת גוגל, כדאי לה מאוד לקחת את האיום הזה ברצינות.