חומר בידי הגיימר: כשהשחקנים הולכים רחוק יותר מיוצרי המשחק
ככל שהיקומים במשחקים נעשים רחבים יותר, השחקנים מפתחים שיטות חדשות לשחק בהם, שמפתיעות אפילו את המפתחות: מצוותי חילוץ עממיים ב-Elite: Dangerous ועד סוסים טרוייאנים ב-EVE Online
- אמזון חושפת משחק מחשב ראשון ורב-משתתפים על כיבוש אמריקה
- 5 דברים שכדאי למחוק בזה הרגע מהמחשב שלכם
- הפתעה לגיימרים: PUBG יקבל גרסת Lite חינמית, למחשבים חלשים
המשחק Elite: Dangerous הוא סימולטור של טיסה בחלל ללא מטרה או יעד מוגדרים. השחקן חופשי להמציא את עצמו בגלקסיה כפיראט חלל, סוחר, חוקר או סתם נווד משוטט בלי מטרה מלבד בהייה בכוכבים. קרוז הוא שחקן שהשקיע לא פחות מ־600 שעות בזמן אמת (!) כדי ללכת בעוז לאן שאיש לא הלך לפניו, וכשנקלע לצרה, הוא פנה לפורומים של המשחק וביקש עזרה. ומי שענו לו היו העכברושים — חבורת שחקנים שהתאגדו כדי לסייע לשחקנים אחרים בביצוע משימות שמצריכות לוגיסטיקה מורכבת.
האם מפתחי המשחק בכלל נתנו את הדעת, תוך כדי עבודה על המשחק, שיכול לקום גוף כמו "עכברושי הדלק"? קשה לדעת. אבל הגלקסיה שהם יצרו למשחק היא מספיק פתוחה והמשחקיות שלו מספיק רחבה בשביל לאפשר את הקמתם האורגנית של גופים שכאלו בתוכה. התופעה הזאת נקראת "emergent gameplay" (משחקיות מתהווה), והיא מתארת צמיחה של משחק מורכב יותר מתוך חוקים מובנים פשוטים. התופעה מלווה את עולם הגיימינג כמעט מאז ומעולם, אבל ככל שעולמות המשחקים מתרחבים, גם המשחקיות המתהווה נעשית יותר ויותר מתוחכמת, וכשמדובר במשחקים רבי־משתתפים, האפשרויות נעשות אינסופיות.
ולא כולם נחמדים כמו "עכברושי הדלק", כמובן. ז'אנר משחקי העולם הפתוח (ובפרט, משחקי הגלקסיה הפתוחה) האינטרנטיים היטיב בשנים האחרונות עם שחקנים שמחפשים להתאגד לארגונים וירטואליים. לפני כמה שנים, במשחק חלל אחר, EVE Online, המתחרה הגדול של Elite: Dangerous, יריבות בין שתי גילדות שחקנים הובילה למבצע מורכב שבמהלכו שחקן הסתנן לשורות של הגילדה היריבה, שירת בה נאמנה עשרה חודשים ועלה בדרגות — עד שהוביל מבצע התנקשות מורכב במפקדת הנבגדת שלו. ממש אלי כהן של היקום המוכר. ההתנקשות היתה רק יריית הפתיחה של מתקפה רחבה, שלפי הערכות שונות, גרמה לגילדה נזק של 16.5 אלף דולר ממשיים (היות שבמשחק ניתן לרכוש ספינות וירטואליות בכסף ממשי), או 30 מיליארד דולר חלליים־וירטואליים, תלוי איך סופרים.
ולפעמים "משחקיות מתהווה" לא מצילה אף אחד מלצוף לעד בחלל או ממוטטת תאגיד אינטרגלקטי, רק יוצרת רגע יפהפה. כך, ב־12 בנובמבר 2018, ביום המאה להסכם שביתת הנשק של מלחמת העולם הראשונה, בשעה 11 בבוקר, שחקני המשחק "באטלפילד 1" (משחק יריות המתרחש במלחמת העולם הראשונה) הפסיקו רגע להרוג ולהיהרג ועמדו דקת דומייה לזכר הנספים האמיתיים במלחמה שבה הם שיחקו בלהט בשנים האחרונות. ככה, מתוך כבוד ועניין היסטורי. כמובן שמי שעבר על הכללים קיבל מיד כדור על גסות הרוח שלו.