עברי לידר: "המודל הכלכלי של המוסיקה התרסק. כולם מחפשים את הדרך לקהל"
המוסיקאי סיפר בכנס מובייל "כלכליסט" על המפגש האישי שלו עם אפליקציית joyTunes : "הייתי חשדן בהתחלה, רק כשראיתי מה זה השתכנעתי"; מייסד החברה, יובל קמינקא: "אנחנו עושים דמוקרטיזציה של המוסיקה"
"כשאמרו לי שיש אפליקציה שמלמדת נגינה דרך האייפד, אמרתי 'כן, בטח'", כך סיפר המוסיקאי עברי לידר בפאנל בו שוחח עם יובל קמינקא, מנכ"ל ומייסד joyTunes, במסגרת ועידת מובייל 2015 של "כלכליסט".
לידר המשיך: "הייתי חשדן ולא האמנתי. רק כשראיתי בעיניים השתכנעתי. העובדה שהאפליקציות שלכם מדברות עם כלי הנגינה עצמו, היא מה שעושה אותן בעיני לכלי אמיתי ללימוד מוסיקה, ולא כלי חובבני", אמר לידר לקמינקא.
- מנכ"ל גט טקסי על התחרות עם אובר: "זה קרב של דוד מול גוליית"
- ארדן בוועידת המובייל: בדצמבר יושק הדור הרביעי ברשתות הסלולר בישראל
- מנכ"ל מכון הייצוא: "הפוטנציאל בשוק המובייל נמצא במדינות מתפתחות"
joyTunes היא חברה שמפתחת אפליקציה ללימוד ותרגול של מוסיקה. "אנחנו עושים דמוקרטיזציה של המוסיקה", אמר קמינקא, "מנגישים את היכולת ללמוד אותה לכולם שיוכלו ללמוד לעשות את זה בקלות. זה מאוד מרגש. זה קרה בתחומים אחרים ובמוסיקה זה עוד לא קרה". האפליקציות של החברה משתמשת בטכנולוגיה של זיהוי אקוסטי, באמצעות המיקרופון של האייפד, ומזהה אם התלמיד הצליח לנגן את התו הנכון בזמן הנכון - הדבר דומה ל-Guitar Hero רק עם תווים אמיתיים ונגינה אמיתית. לידר הדגים את אחת האפליקציות לפסנתר על ידי נגינת אחד משיריו.
"התחלתי בגיל 5 ללמוד נגינה על הפסנתר הישן עם מורה בריטי", סיפר לידר. "נאבקתי בצ'רני ובבאך. איך שראיתי את האפליקציה, ישר חשבתי – שהייתי צריך את זה אז, לפני 35 שנה. זה באמת יכול לשנות את החווייה של האימון. כשאתה ילד שצריך להתאמן, אתה לבד מול הפסנתר. אתה פוגש את המורה פעם בשבוע. ואחרי זה אתה לא יודע אם אתה עושה את זה טוב או לא טוב, ואתה מחכה עד לשבוע הבא. פה – הפידבק המיידי. ניגנתי את השיר, וקיבלתי ציון של 63 – אני חושב שבשביל סטודנט זה דבר מאד-מאד חשוב וטוב שמאד מדרבן, לנסות עד שהוא מצליח ומקבל פידבק טוב.
קמינקא סיפר קצת על המודל העסקי של החברה. "עשינו החלטה מאד חשובה בהיסטוריה הקצרה שלנו שאנחנו הולכים יחד עם המורים. גם מסיבות ערכיות, אבל גם מסיבות עסקיות – הם שומרי השער של העולם הזה. אז מורים יכולים להשתמש בחינם, גם לעצמם וגם לתלמידים שמחוברים אליהם. ההכנסות שלנו הם ממנויים פרטיים. כרגע זה עובד טוב. כי זה פשוט מוצר טוב. היתרון המשמעותי שלנו זה ההנאה. אם זה לא כיף איבדנו את זה. לילד שלומד לנגן באמצעות האפליקציות שלנו הרבה יותר כיף מכל צורה קודמת שבה הוא למד. הכנסנו כל מיני אוואטרים וניקוד – שהם מושגים מתחום הגיימינג, כי זה חייב להיות כיף".
לידר סיפר על האפשרויות שאפליקציות מעין אלו מספקות למוסיקאים כאשר המודלים העסקיים של תעשיית המוסיקה המסורתית קרסו: "המודל הכלכלי של המוסיקה התרסק לחלוטין. מחפשים היום כל מיני דרכים להגיע אל הקהל שלנו בכל מיני צורות. כמוסיקאים אנחנו מחפשים כל הזמן דרכים להגיע עם המוסיקה שלנו לקהל. זה כאילו נעשה פשוט עם האינטרנט אבל זה גם נהיה מאד מסובך, כי יש כל-כך הרבה אמנים, והכל פרוץ".
לדברי לידר אפליקציות לימוד כאלו יכולות להיות ממשק נוסף בין המוסיקאים לקהל: "היום אני יכול לקנות תקליט של שירים שאני אוהב, וביחד לקנות חבילה של כל התווים, לנגן יחד עם השיר, לקבל ציון, ולפרסם את זה בפייסבוק של האמן ואולי לקבל פידבק. אני חושב שזה מחזיר את הדור החדש כן להתעסק בתווים".