פרשנות
קודי יוצאת למלחמה אבודה בפיראטים
צוות הפיתוח של התוכנה הפופולרית לצפייה בתכנים הודיע כי יפעל נגד משתמשים שיציעו גישה לתוכן פיראטי. אבל כשהטלוויזיה והסטרימינג לא מציעים אלטרנטיבה, אין לו סיכוי
צוות הפיתוח מאחורי נגן הסרטים והסדרות הפופולרי קודי הודיע אתמול על שורת צעדים שיופעלו נגד מפתחי תוספים, משווקי סטרימרים ואפילו יוצרי סרטונים ביוטיוב שיעשו שימוש לא מורשה במותג. קודי, ביטורנט ושירותים דומים אולי מנסים למתג את עצמם כשירותים לשיתוף קבצים כלליים, אבל לאף אחד אין אשליות לגבי השימוש האמיתי בהם. נכון, יש להם הרבה שימושים חוקיים, למשל העברה של קבצים גדולים ברשת ארגונית, אבל בפועל רוב המשתמשים צורכים דרכם תכנים פיראטיים.
- אין אוסקר לסטרימינג
- דיווח: אפל מפתחת לראשונה סדרת טלוויזיה - בכיכובו של ד"ר דרה
- הנשק שישמש את הטלוויזיה במלחמה בשירותי הסטרימינג: תקופת צינון
לא רק אנחנו מודעים לכך, גם השירותים עצמם ומבקריהם מודעים היטב לעובדה הזאת. על המתח הזה בין השימוש לגיטימי האפשרי בשירותים לבין השימוש בפועל של רוב המשתמשים, קודי משחקת. ומתוך זה צריך להבין את הודעת המפתחים שלפיה הם יגבילו ויחסמו שימושים פיראטיים בפלטפורמה. קודי משחקת על הקו הדק שבין ניסיון להציג חזות של גוף לגיטימי, כזה שלא סובל מתביעות משפטיות ואיומים של בעלי זכויות יוצרים, לבין שירות שבפועל משתמש להפרת זכויות אלו.
ספק אם להכרזה של קודי תהיה השפעה משמעותית לאורך זמן. גם אם בדרך נס יצליח השירות לחסום לחלוטין את כל השימוש הפיראטי בו, הרי שיבוא שירות אחר ויחליף אותו. הפיראטיות לא תעלם, לכל היותר השיטה תשתנה.
במציאות של היום שיתוף קבצים פיראטי הוא עובדה גמורה וחלק מהמיינסטרים התרבותי. כבר לא מדובר בתחום שולי שרק יודעי דבר מבינים בו. שירותים כמו קודי או פופקורן טיים הפכו את פיראטיות התוכן למשהו נגיש וקל שכל אחד יכול לעשות, בלי צורך להבין יותר מדי בטכנולוגיה. שום מהלך משפטי או תאגידי כבר לא יוכל לעצור את התופעה.
קודי: "כל עוד אנשים מודעים לאופי הלא חוקי ולסיכון, לא נתערב" |
ובכל זאת, השירותים האלה הם לא האיום הגדול ביותר על מקורות הכנסה של תעשיית התוכן בטלוויזיה ובקולנוע. האיום העיקר מגיע משירותי הסטרימינג החוקיים. חרף כל ההתקדמות של השנים האחרונות, ולמרות הפריחה של שירותים כמו נטפליקס והולו, במרבית העולם ההיצע המקוון החוקי עדיין מפגר משמעותית אחרי זה הפיראטי.
הכניסה של נטפליקס לישראל מדגימה את זה בצורה טובה במיוחד. השירות הפופולרי הגיע לכאן עם מבחר מוגבל של תכנים, שכולל בעיקר את סדרות המקור של נטפליקס ועוד כמה סדרות וסרטי רכש. לא דומה בכלל למבחר עצום שיש בשירות בארצות הברית.
וגם בארצות הברית, שם לצד נטפליקס פועלים מגוון שירותים מקבילים ומתחרים - של הולו, אמזון, HBO ועוד - המצב רחוק מלהיות אידאלי. ולו רק בשל העובדה שכדי ליהנות ממבחר התכנים המלא צריך להירשם לכמה וכמה שירותים שונים ולעבור בין ממשקי משתמש נפרדים. בסופו של יום, הרבה יותר פשוט להיכנס לפופקורן טיים או לקודי ולראות את הסרט או הסדרה בלחיצת כפתור מאשר להתחיל ללהטט בין שירותים שונים.
כמעט 17 שנה חלפו מאז שנפסטר הבהירה לעולם שהכללים הישנים של תעשיית התוכן לא תקפים ברשת. לתעשיית המוזיקה לקח זמן, אבל היא הבינה לאיפה נושבת הרוח וכיום משתמשים יכולים לצרוך את כל המוזיקה שבעולם תמורת תשלום סמלי של כ-10 דולר בחודש, באופן שמייתר את הצורך להוריד שירים משירותי שיתוף קבצים.
בעלי הזכויות בסרטים ובסדרות טלוויזיה עדיין לא מעיזים להשתחרר מהפחדים והדעות הקדומות, להניח בצד את האגו ואת היריבויות וליצור שירות שבאמת ייתן מענה לשירותים הפיראטיים, הן במבחר והן בנוחות השימוש, כפי שעושים כיום שירותים כמו ספוטיפיי או אפל מיוזיק. ועד שזה לא יקרה, קודי ויורשיו עדיין יזכו לקהל משתמשים גדול ונאמן.
המהלך הנוכחי לא מבשר כנראה על הסוף של קודי, אבל גם אם כן, זה לא יהיה הסוף של צריכת התוכן הפיראטית. זו מהווה חלק בלתי נפרד מהרשת המודרנית וספק אם יש כוח שיוכל להכחידה באמצעים שליליים. רק מהלך חיובי, אמיץ ומשמעותי יוכל לעורר שינוי. ומכיוון שכזה לא נראה באופק, מעריצי קודי יכולים להישאר רגועים - תמיד יהיה לכם מאיפה להוריד או להזרים את הפרק העדכני של "משחקי הכס".