פרויקט כלכליסט
טכנוסטלגי: הקווסט הנצחי של Sierra
החברה הגדירה את ז'אנר במשחקי הרפתקאות בכותרים כמו קינג'ס קווסט, אבל שורה של מיזוגים כושלים ושינויים בשוק הביאו למחיקת המותג. עכשיו, בסיוע מעריצים וקמפיינים ברשת, מחזירה סיירה את הקווסט מן המתים. כתבה שנייה בסדרה
יש לא מעט חברות משחקים שגורמות לנו להיזכר בנוסטלגיה בתקופה שבה קונסולות משחקים, מכונות ארקייד וה-PC פרצו למיינסטרים והפכו את משחקי המחשב לשיגעון עולמי.
אנחנו מחייכים כשאנחנו חושבים על מריו של נינטנדו, סוניק של סגה ופקמן של נמקו. אבל אם יש ז'אנר ששלט ביד רמה בתעשיית המשחקים בשנות השמונים הקלאסיות רק כדי להימחק כמעט לחלוטין מתודעת הציבור, הרי שמדובר במשחקי ההרפתקאות, או הקווסטים. והחברה שמייצגת אותו הכי טוב היא סיירה האמריקאית.
קשה לדמיין מישהו שהיתה לו נגיעה כלשהי במשחקי מחשב בשנות השמונים ולא זוכר את סיירה. החברה עומדת מאחורי כמעט כל משחק בהיסטוריה שכולל את המילה קווסט, והגדירה מחדש את ממשק "הצבע ולחץ", שבמשך שנים היה הסטנדרט בתעשייה. המשחקים של החברה היו להיטים ומשכו מיליוני מעריצים בשנים שעיצבו את עולם משחקי המחשב המודרני. אחר כך באו שנים של דעיכה, סגירה ב-2008, וכעת (אולי) רנסנס.
במסגרת פרויקט "טכנוסטלגי" נחזור בכל פעם לחברה אחרת שהשפיעה רבות על ענף הטכנולוגיה בעבר, ונבדוק מה מצבה בהווה ומה היא מתכננת לשנים הבאות.
עבר: מלכת הגיימינג
סיירה הוקמה ב-1980 בידי בני הזוג קן ורוברטה וויליאמס. כאשר נכנסו השניים לתעשייה, יוצרי משחקים עדיין התמקדו במשחקי ארקייד פשוטים. רוברטה, הכוח הקריאייטיבי העיקרי מבין השניים, הובילה מהפכה לאחר שהראתה שמשחקי מחשב יכולים לכלול עלילה מתקדמת ותסריט סבוך, בניגוד לדעה הרווחת באותו הזמן.
הודות להשקעות נכונות, חוזים יוקרתיים עם חברות כמו יבמ ואפל, אימוץ טכנולוגיות חדשות ואף שיתוף פעולה עם תעשיית הקולנוע והטלוויזיה יצרו השניים את אחת החברות הגדולות והמשפיעות בתעשייה. עם הלהיטים הגדולים שלה בימי הזוהר ניתן למנות את ספייס קווסט, עלילותיו של השרברב ואיש התחזוקה רוג'ר וילקו בעתיד הרחוק, קווסט פור גלורי, משחק הרפתקאות ששילב אלמנטים ממשחקי תפקידים וסדרת הקווסטים על לארי, החרמן הסדרתי וניסיונותיו לכבוש כמה שיותר נשים.
ואולם, הבייבי האמיתי של רוברטה היה סדרת קינגס קווסט. המשחק החמישי בסדרה, שיצא ב-1990, הוא המשחק הראשון בהיסטוריה שמכר יותר מחצי מיליון עותקים. רוברטה גם קידמה כמה מהמשחקים הראשונים בתעשייה שהגיעו על גבי כמה דיסקים וכללו אודיו מוקלט של שחקני קולנוע אמיתיים או קטעי וידיאו מוקלטים ומלאים.
ההצלחה האדירה בשנות השמונים סללה את הדרך לצמיחה בשנות התשעים. החברה רכשה יותר מעשרה סטודיות קטנים יותר וצמחה משמעותית. היא השיקה גרסאות מחודשות של משחקיה האהובים - בגרפיקה מתקדמת יותר ועם אודיו, וגם החלה לתפקד כחברת הפצה ושיווק; בין היתר הפיצה את המשחק הראשון בסדרת Half Life.
ב-1996, בשיא הפריחה הכלכלית, נרכשה סיירה בידי חברת ההשקעות CUC ב-1.5 מיליארד דולר.
מאז עסקת הענק הכל החל להידרדר. המותג סיירה החליף ידיים במהירות וידע שורה ארוכה של מיזוגים וארגונים מחדש, שכללו גם פיטורים נרחבים. קן פרש מההנהגה, ורוברטה עזבה ב-1999 ומאז נטשה כמעט לחלוטין את תחום פיתוח המשחקים. בעשור שלאחר השלמת העסקה עברה סיירה בידי שבע חברות. הבעלים השונים ניסו לרענן את המותג שוב ושוב, אבל ללא הצלחה. הטעם של הגיימרים השתנה, שוק הקונסולות השתלט על התחום והקווסטים נעלמו כמעט. ב-2008 מצאה סיירה את עצמה בשליטת אקטיוויז'ן בליזארד, שהחליטה להוריד את השאלטר מהשליטה במותג הוותיק.
הווה: ההמון מתגייס
בשנים האחרונות תעשיית המשחקים מתעצבת מחדש, לא רק סביב משחקי מובייל ורשת, אלא גם סביב קהילה חדשה של מפתחים עצמאיים. אתרים כמו קיקסטארטר מאפשרים למפתחים להחזיר לא רק ז'אנרים ותיקים, אלא גם מותגים אהובים.
בשנים האחרונות כמה מהיוצרים האגדיים של סיירה ניסו להחזיר לחיים את המותגים שלהם או לפחות ליצור משחקים חדשים ששואבים מהם השראה. לורי וקורי קול גייסו 410 אלף דולר לפיתוח המשך רוחני לסדרת קווסט פור גלורי בשם Hero־U. ג'ין ג'נסן גייסה 435 אלף דולר עבור מוביוס, משחק בהשראת גבריאל נייט. קמפיין אחר גייס 655 אלף דולר לפיתוח משחק חדש בסדרת לארי. היוצרים של סדרת ספייס קווסט גייסו 540 אלף דולר עבור משחק מדע בדיוני קומי חדש.
המהלך החשוב ביותר היה ניסיון ארוך שנים של קבוצת חובבי משחקים עצמאית לפתח משחק חדש ולא רשמי בסדרת קינג'ס קווסט, פרויקט שלבסוף אפילו עבר לידי חברת המשחקים המקצועית TellTale. כמה שנים לתוך הפיתוח טורפד הפרויקט על ידי אקטיוויז'ן, והמעריצים הזועמים לא הבינו מדוע החברה לא מאפשרת למותגים הישנים לפרוח. בקיץ 2014 חשפה החברה את הסיבה.
עתיד: שיבת המלך?
אחרי שנים ללא פעילות, בקיץ 2014, החליטה אקטיוויז'ן בליזארד להחזיר את סיירה לחיים. הפעם כסטודיו שיתמקד במשחקים ניתנים להורדה אשר פיתוחם ממומן בקיקסטארטר, אסטרטגיה מהפכנית בעבור חברה גדולה ומבוססת.
המשחקים הראשונים שיופצו במסגרת המותג סיירה המחודש יכללו בין השאר כותר נוסף בסדרת קינגס קווסט - המשחק העשירי בסדרה. הפרק הראשון אמור לצאת כבר השנה. המשחק השני מבית סיירה כבר הושק, כותר חדש בסדרת Geometry War. הוא זכה לביקורות נלהבות וחיוביות במיוחד ואישר בעיני רבים שסיירה כנראה שוב בדרך הנכונה.
קן וויליאמס אמר לאחרונה שהוא גאה מאוד בכל מה שהחברה יצרה בעבר ובתוכנית שלה לעתיד. דובר סיירה אמר שהיא תעבוד עם מפתחים עצמאיים, תסייע לקדם אותם ולהפיץ אותם.