מה עושים פילים בסיפור חנוכה?
מספרים בחנוכה על אלעזר המכבי והפיל היווני. מאיפה הגיע הפיל? גאולה
גאולה היקרה,
כילד, סיפור אלעזר והפיל הותיר בי יותר רושם מכל שאר סיפורי החנוכה גם יחד. עניין המעטים מול רבים תמיד היה קצת עמום, ונס פך השמן הוא אחד הנסים דלי התקציב בהיסטוריה היהודית, אך סיפור הקָמִיקָזֶה היהודי שנכנס מתחת לפיל הוא החומר שממנו עשויות אגדות.
חשוב רק לזכור שזה לא קשור ליוונים. החשמונאים מרדו בממלכה הסֶלֶאוּקית, שבירתה שכנה על גבול סוריה וטורקיה של ימינו, ומלכה – אנטיוכוס הרביעי, המטורף – התעניין דווקא בתרבות רומא, האימפריה העולה שאחזה את האימפריה הסלאוקית המתפוררת בבלוטות.
בשנה הראשונה של מרד החשמונאים אנטיוכוס בכלל לא התערב. בלאו הכי המורדים תקפו אך ורק יהודים אחרים – את אלה שבחרו לאמץ את התרבות ההלניסטית. וגם כשהמרד תפח אנטיוכוס שיסה בו רק חלקיק מצבאו, כי השאר היה עסוק בדיכוי מרידות גדולות יותר, ויהודה המכבי, הטקטיקן, ניצל את שעת הכושר כדי לכבוש את ירושלים. רק כשנה אחרי חנוכת המזבח נתפנה צבאו של אנטיוכוס להגיב במלוא עוצמתו. וזה אומר פילים.
בעת העתיקה דווקא חיו באזורנו פילים (הפיל הסורי היה הגדול בפילי אסיה, עד שהוכחד), אלא שבזמן החשמונאים הם כבר היו נדירים למדי. אז זה לא היה פיל מקומי. או יווני. ביוון אין פילים, ולסלאוקים מעולם לא היה גבול משותף עם יוון. אבל למזרח, ממלכתם השתרעה כמעט עד הודו, וממנה הם ייבאו פילי מלחמה בסיטונאות.
לפי הספר החיצוני מקבים א', המקור ההיסטורי העיקרי לסיפורנו, כשאלעזר החורני, צעיר אחי יהודה, ראה את הפיל, הוא הניח שהמלך רוכב עליו. הוא גם הניח שקטילת הפיל תעודד את צבא המורדים, שכבר היה מוכן לנוס בבהלה. שתי ההנחות היו שגויות.
כולם ידעו שבכירי הצבא הסלאוקי רוכבים רק על סוסים. פילי מלחמה היו קשים לאילוף, וכדי לגרום להם להסתער השליכו עליהם חניתות מאחור, מה שזיכה את רוכבי הפילים בקריירה קצרה במיוחד. וכולם ידעו שאנטיוכוס הרביעי לא מזמן התפגר, ושהמלך שאותו חיפש אלעזר (שנקרא, למרבה המקוריות, "אנטיוכוס החמישי") היה ילד בן עשר.
וגם אחרי שאלעזר דקר את הפיל בבטנו (וכדאי לציין שכמעט בלתי אפשרי לרצוח ככה פיל) ונמחץ תחתיו, המורל איכשהו לא השתפר וצבא המורדים עדיין נמלט על נפשו. גם למעטים מול רבים יש איזה גבול, וניצחון החשמונאים האמיתי הגיע רק כשהם כרתו ברית עם הרומאים, ופצחו במאה שנה של שלטון אימים יהודי.
בגרסה אחרת של סיפור הקרב, שמופיעה במגילת חנוכה, מקדישים לאלעזר והפיל רק שני משפטים. מספרים שאלעזר תכנן להרוג פילים, ושאחרי הקרב מצאו שהוא טבע בפֶרֶש פילים. לפעמים צריך לתהות מה בדיוק אנחנו חוגגים.
שאלות לבלדד השוחי: askbildad@calcalist.co.il