Mobile 2017
מציאות מדומה - חוויה מרגשת שעלולה להיות גם מסוכנת
בני ארבל מנכ"ל inceptionvr: "אם מספר הסיפורים עד היום היה גורם לך להשתמש בחושים שלך כדי לקלוט את הסיפור, במציאות המדומה החושים הם חלק מהתוכן"
"כשהתחילו לדבר איתי על פרויקט הריאליטי הבנתי שזה כמו חינוך מיני בכיתה ז' - מאוד מרגש אבל אתה לא מבין כל כך על מה מדברים איתך" כך פתח בני ארבל, מנכ"ל inceptionvr את דבריו בוועידת Mobile 2017 של "כלכליסט". החברה של ארבל יוצרת בעולם המציאות המדומה (VR) דרך האפליקציה הייעודית שהיא מפתחת. ארבל הסביר כי המציאות המדומה משנה את הדרך בה אנו תופסים את המציאות. "אם מספר הסיפורים עד היום היה גורם לך להשתמש בחושים שלך כדי לקלוט את הסיפור, במציאות המדומה (VR) החושים הם חלק מהתוכן, כלומר מי שנחשף לסיפור לא רק רואה אותו או שומע אותו אלא הוא מקבל בנוסף את התחושה שהוא נמצא בתוך הסיפור עצמו".
- בדקנו - האם אפשר להסתדר היום בלי סמארטפון?
- "חברות הייטק צעירות לא יכולות להתחרות בשווקים בחו"ל בגיוס הון אנושי"
- מחקר: בשנה הבאה 75% מהגלישה באינטרנט תתבצע מסמארטפונים
ארבל הציג את האפליקציה של החברה והראה את מסך ההתחלה שנראה כמו לובי גדול בו המשתמשים יכולים לטייל בו ולבחור את התוכן. הלובי המעוגל, שנראה כמו כנסייה ענקית, מעניק לצופה את התחושה שהוא הולך בין ציורים ענקיים המאתרים את קירות הכנסייה מהמאה ה-16. כל בחירה בציור בעמם מכניסה את המשתמש לעולם תוכן חדש: בין אם זה משחקים, סרטים, קליפים או אפילו הרצאות.
דוגמה נוספת שארבל הראה הייתה העבודה המשותפת של החברה שלו עם מוזיאון בברצלונה בו הם פירקו ציורים לגורמים, והמבקר יכול לטייל בין היצירות של המוזיאון ולחקור את כל האלמנטים של הציור בנפרד. בדוגמה שהציג ארבל נראה ציור של אישה יושבת עם הפנים לצופה והאפליקציה שפותחה למוזיאון מאפשרת לנתק את האישה מהציור ואף להביט בה מאחורה, אלמנט שהצייר כלל לא צייר.
דוגמה אחרת שארבל הציג היה קליפ בו נראית הזמרת בקליפ סטנדרטי של רוק כבד המאפשר לצופה לראות את הקליפ בכל זווית שהוא מסובב את הראש, רק שבכל זווית רואים חלק אחר בקליפ. ארבל ציין כי חברות המשחקים פיצחו את יכולות החיבור בין הגיימרים למשחק, מאחר וגם ככה גיימרים מבלים שעות על גבי שעות בתוך במשחקי המחשב, כעת עם כניסת עולם המציאות המדומה לעולם המשחקים, חברות המשחקים הביאו לגיימרים את מה שהם כל הזמן חלמו עליהם - להיות חלק בלתי נפרד מהמשחק עצמו. לראות איך נראה הרצפה, השמיים, להתקרב לטנק או להיצמד למשקוף בבניין בו מתחבאים.
אך יש דברים שעולם המציאות המדומה הוא כל כך מפותח עד שיש נקודה שאם חוצים אותה היא גורמת היא אי-נוחות למשתמשים. ארבל סיפר על "סצנת הסנאי": חברת המציאות המדומה אוקולוס הציגה סרטונים בהם נראתה דמות של סנאי, שמשתמשים רבים התחברו אליה. אלא שבאחד הסרטונים הסנאי נפל מגובה רב, ובגלל עוצמת החוויה של המציאות המדומה, משתמשים דיווחו על עצב ממשי כשהם ראו את הסנאי נופל, בשל עוצמת חוויית הצפייה. החברה החליטה להסיר את הסרטון ועל הדרך סימנה את נקודת השוויון בעולם המציאות המדומה.