למה איראן לא תארח את אליפות אסיה ב-2019
פדרציית הכדורגל האיראנית היתה מעוניינת לארח את המשחקים אבל הם יתקיימו אצל יריבה איחוד האמירויות בגלל האסור באיראן על נשים להיכנס לאצטדיונים
יום האישה הבינלאומי צוין ברחבי העולם המערבי כולו בשבוע האחרון, והגיע לשיאו ביום ראשון. כסוגיה חברתית-מגדרית, לצד תומכים רבים בציון התאריך, ישנן מבקרות לא מעטות אודות הצורך והמטרה האמתיים של היום הזה.
- 11 נקודות לסיכום אליפות אפריקה לאומות בכדורגל
- 11 נקודות לסיכום אליפות אסיה בכדורגל
- "אני עשיר ולא מכסף"
"נשים כן, אבל לא איראניות"
בעיתוי מעניין, ודי בסערה יש לציין, זכויות נשים והצדק חברתי כלפיהן עלו על סדר היום של מציאות הכדורגל באסיה ובפיפ"א. במרכז הסערה, נמצאת אחת המדינות המדוברות ביותר בעולם בזמן האחרון, איראן.
פדרציית הכדורגל האיראנית הגישה לאחרונה את מועמדותה לאירוח גביע אסיה בכדורגל 2019. איראן כבר ארחה את הטורניר במתכונותיו השונות, ב -1968 ו -1976, ושאפה להביא את הטורניר אליה פעם נוספת, בתקווה לייצר מומנטום ציבורי סביב המדינה, שלא מספקות הרבה כותרות חיוביות בחודשים האחרונים. ההצעה של האיראנים נדחתה והאירוח ניתן לאיחוד האמירויות, אבל מה שמעניין הוא מה שהתרחש מאחורי הקלעים של קבלת ההחלטה.
הקמפיין של האיראנים זכה לתגובה מהנשיא הכל יכול והשנוי במחלוקת של פיפ"א, ספ בלאטר. כידוע, נשים אינן מורשות להיכנס לאצטדיוני כדורגל ואירועי ספורט באיראן ובלאטר, הביע אי-נוחות מעובדה זו ומהרעיון שהתאחדות הכדורגל האסיאתית תקיים טורניר רשמי ללא נשים ביציעים.
הוא ביקש מהאיראנים להסדיר את הנושא באופן מיידי, אם ברצונם להתקדם עם הגשת המועמדות. התאחדות הכדורגל האיראנית העבירה את הנושא לשולחנו של נשיא הרפובליקה, חסן רוחאני, שתגובתו עדיין לא הגיעה. כדי לצנן את האווירה, עלי כאפאשיאן, נשיא ההתאחדות האיראנית, טען כי "אין איסור לנשים שאינן איראניות לשהות במשחקים". בנוסף, הוא ציין ש"זה עניין פעוט לעומת הנושאים האחרים שאנו צריכים לדאוג להם", בטענה כי חידוש ושיפוץ המתקנים הוא הנושא המרכזי בדיון, ורק ולאחר מכן נוכחות נשים במגרשים. פרשן צללים ידוע לענייני חוץ מהר לכתוב: "בשפה המזרח תיכונית, הוא התכוון שהנושא אינו למשא ומתן, ושהם גם לא מתכוונים לשנות שום דבר".
כאפאשיאן, בעקשנותו, פשוט ירה לעצמו ברגל. כיום, אירוח טורניר כדורגל בינלאומי במדינה שלך הוא אמצעי מרכזי להעברת מסר לעולם. מסר שיראה שאתה דובר את "השפה הבינלאומית של כדורגל". שפה המבוססת באופן רשמי על עקרונות ליברליים של מודרנה וקדמה, המבקשים לחסל סימפטומים חשוכים כגון גזענות ועבדות, ומעודדים זכויות אדם ושוויון לנשים. זה לא משימה פשוטה לדבר בשפה זו במבטא ובדקדוק נכון. ישנן כמה דוגמאות בולטות של טורנירים גדולים שלא הצליחו להבליט את עקרונות אלו: אוקראינה ופולין 2012, דרום אפריקה 2010, ברזיל 2014, ובקרוב גביעי העולם ברוסיה וקטאר. הנזק לתדמיתה של המדינה במקרה כזה היה מכריע. אחרי 'תקרית הסלפי' בגביע אסיה האחרון, ההתאחדות האיראנית לא יכלה לבקש יחסי הציבור גרועים יותר, שיקדמו את ההצעה שלהם לטורניר של שנת 2019.
צביעות וציניות
הגשת מועמדות לאירוח אירוע ספורט בינלאומי, מהווה הצהרה רשמית שבכוחך לייצר הפקת ענק מסובכת ומדויקת, תוך התגברות על בעיות מנהליות ומכשולים פוליטיים.
אחרי גביע אסיה המוצלח שאירחה אוסטרליה בינואר האחרון, האיראנים היו חייבים לספק טענות משכנעות שהם אכן יכולים להרים פרויקט כזה, אם הם רוצים לזכות באירוח. כרגע זה נראה שההתאחדות האיראנית מתמודדת עם שאלה דתית-אתית-תרבותית נוקבת. האם איראן מוכנה להיכנס לתקופה הפוסט-מודרנית של אירוח אירועי כדורגל גדולים? התשובה היא לא.
יחד עם זאת, מתגובתו של בלאטר נדף ריח צביעות ופופוליזם.
פיפ"א, ונשיאה במיוחד, עשו הכל כדי לאשר את גביע העולם בקטאר שיערך בשנת 2022, בזמן שהמדינה מפרה זכויות אדם על בסיס יומי, שמועות על קבלת שוחד בתמורה לזכות באירוח הופצו למכביר, והדיווחים על פועלים שנהרגו במהלך הבנייה של האצטדיונים במדינה, רק נערמו ונערמו.
דרישתו של בלאטר להסדיר את נושא נוכחות הנשים באצטדיונים באיראן מעלה שאלה חשובה: האם זה בסדר לאשר ולקדם את גביע העולם במדינה כמו קטאר, אך לשלול את ההצעה של איראן בשל סיבות דומות? זמן הבחירות של פיפ"א מתקרב, וזה נראה כאילו האיש החזק בארגון מנסה לקנות כמה קולות מערביים קלי דעת, בנושא חם ורלוונטי לשבוע זה, זכויות נשים.
אתמול, במקביל למתרחש באיראן, אליה אחמד סייף א-'אני, נציגת קטאר באו"ם, התראיינה בנושא של אפליית נשים בעולם המוסלמי בראיון לאל-מוניטור. היא הכריזה בגאווה כי קטאר היא אחת מאותן מדינות שהצטרפו לכנס בנושא ביטול האפליה נגד נשים. א-'אני דיברה על חשיבותו של הליך איטי של שינוי והפסקת העוולות כלפי נשים בחברות המוסלמיות. היא נשאלה על התפיסות המוטעות על נשים בקטאר ובמזרח התיכון, וסיכמה את העניין עם טיעון אודות ההבדלים בקודי הלבוש של נשים מוסלמיות ממערביות, ואיסלאמופוביה. בשפה המזרח תיכונית היא למעשה אמרה: "תפסיקו לבקר אותנו. זוהי התרבות שלנו וזוהי הדת שלנו. בינתיים, תסתכלו על עצמכם. גם יחסה של החברה המערבית לנשים אינו מושלם".
בלאטר, כפוליטיקאי מנוסה, הרגיש נוח ללחוץ על כפתור זכויות הנשים בהתייחס לסוגיה האיראנית, בזמן שהוא מכיר ויודע שקטאר עובדת קשה במישור הדיפלומטי והתדמיתי על מנת לנקות את תדמית המדינה, לקראת גביע העולם המתקרב.
אחרי רוסיה 2018, ולפני קטאר 2022, לגביע אסיה 2019 באיחוד האמירויות, יהיה משקל פוליטי כבד. זהו רק ביטוי נוסף לקונפליקטים המצטברים בין האסלאם והעולם המערבי שמקבלים ביטוי בכדורגל. עימותים בין תרבויות, דתות וכסף שימשיכו לבוא לידי ביטוי על פני המשטח הירוק, וימשיכו לקוות להיות מוכרעים בזכות שערים במשחקי כדורגל.
הכותב הוא עורך ומנהל BabaGol , בלוג־מגזין על כדורגל מאסיה, אפריקה, המזרח התיכון, אמריקה הלטינית ועוד